top of page

Cases

Op deze pagina vind je een selectie van campagnes en concepten waar ik trots op ben. Voor mij begint elk project bij een inzicht dat simpel is, maar precies de kern raakt. Dat werk ik uit tot een campagne die niet alleen opvalt, maar ook waarde toevoegt – voor mensen, merken en soms zelfs de wereld.

Mijn werk is een mix van creativiteit, strategie en design, met altijd een scherp oog voor het grotere plaatje. Neem een kijkje!

Artboard 2.png
Artboard 2.png
Artboard 2.png
The-Devil-Museum-_-CPS.jpeg

Cultuurfonds (concept)

Cultuur heeft je nodig

concept - art-direction - design

Het Prins Bernhard Cultuurfonds wil meer duurzame donateurs werven. Een uitdaging, want hoewel veel mensen het Cultuurfonds wel kennen van naam, weten ze eigenlijk niet wat ze precies doen. Bovendien is de link tussen een donatie en de impact ervan niet altijd even duidelijk. Hoe maak je mensen bewust van hun rol in het mogelijk maken van cultuur in Nederland?

Inzicht 

Cultuur lijkt er altijd gewoon te zijn. Het licht gaat aan, de voorstelling begint, de tentoonstelling hangt er. Maar wat als dat niet zo vanzelfsprekend was? Wat als we laten zien dat zonder donateurs het licht letterlijk niet aangaat? Door de afwezigheid van cultuur te tonen in plaats van de aanwezigheid, maken we de urgentie ineens voelbaar.

Concept

"Cultuur heeft je nodig" - een campagne die begint met leegte. Lege theaters, lege musea, lege werkplaatsen. We organiseren een stunt waarbij bezoekers denken dat ze naar een gewone tentoonstelling gaan, maar ter plekke moeten doneren om de voorstelling stap voor stap tot leven te wekken. Hiervan maken we een krachtige video voor onze campagne.

 

Daarnaast creëren we advertenties met donkere, verlaten zalen waar "cultuur heeft je nodig - word donateur" plots opflikkert als een lampje dat aangaat. In onze banners laten we de breedte van het Cultuurfonds zien door woorden als een carrousel te laten draaien: van "monumentenzorg heeft je nodig" tot "ballet heeft je nodig". Zo wordt duidelijk: zonder jou gaat het licht uit.

phil_haarlem_olaf_kramer_kleur-1200-4.jpg

PHIL. 

Gewoon lekker Phil muziek

concept - copy- art direction - design

Van klassiek tot jazz en van americana tot pop. Bij concertgebouw de Philharmonie in Haarlem komt het allemaal voorbij. Voor hun 150e verjaardag slaan ze een nieuwe weg in. Philharmonie wordt Phil. Een nieuwe koers waarin Phil zich volledig gaat richten op muziek en vanuit hun nieuwe naam en aanbod een jongere groep aan wil trekken. Aan ons de taak om dit nieuws op een opvallende manier aan Haarlem en de rest van de wereld te laten weten. 

Inzicht 

Phil. staat bij het publiek bekend om hun klassieke muziekvoorstellingen. Door te laten zien dat ze aan veel meer diverse muziekstijlen een podium biedt trekken we een jongere doelgroep aan. 

Concept

Dit doen we aan de hand van de pakkende zin: Lekker Phil muziek.

Deze zin kunnen we verbinden met allerlei muziekgenres zodat we duidelijk maken dat Phil. zich richt op een breder publiek met diverse muziekstijlen. Én we kunnen de nieuwe naam ook gelijk lekker zichtbaar maken. Twee vliegen in één klap. 

header_dwars_door_de_fundatie_v2.jpg

Koninklijke Van Wijhe Verf (concept)

Als PR-stunt 
geen PR-stunt doen

concept - illustraties pitch

Koninklijke Van Wijhe Verf, een Nederlandse verffabrikant en het eerste chemische bedrijf ter wereld met een B-corp certificaat, is sponsor van Museum De Fundatie in Zwolle. Een interessant partnership waar Van Wijhe nog te weinig over communiceert. Om meer uit deze samenwerking te halen gingen wij aan de slag om een campagne voor ze te bedenken. 

Inzicht 

We kunnen als Van Wijhe natuurlijk geld gaan uitgeven aan een rumoerwaardige PR-campagne waarmee we promoten dat we trotse partner zijn van Museum De Fundatie. Maar veel logischer is eigenlijk om dat geld rechtstreeks in de kunst te steken en ons reclamebudget aan het museum te doneren. 

​

En daarmee hebben we plotseling een bijzonder en opvallend PR-verhaal. En duurzamer kan niet!

Concept

Als PR-stunt geen PR-stunt doen, hoe doe je dat? Op verschillende plekken in en rond het museum plaatsen we kleine verwijzingen naar de stunt-acties die we hebben besloten níet te doen: we hebben geen vlak lichtgroen geschilderd op het plein voor de deur, we hebben een bepaalde muur niet paars gemaakt, we hebben het ei niet bordeauxrood geschilderd. Dit alles komt onder andere samen in een flyer die te vinden is bij de balie in het museum. Draai het boekje om en ontdek wat Van Wijhe wél doet: het museum versterken door hun reclamebudget rechtstreeks in de kunst te investeren. Het resultaat? Meer kunst, minder opsmuk.

fons-heijnsbroek-yM0-mUXftHk-unsplash_edited.jpg

Plastic Soup Foundation (concept)

Een onzichtbaar probleem zichtbaar maken

onderzoek - strategie - concept - illustraties pitch

Om de Beat The Microbead-app van de Plastic Soup Foundation te promoten heb ik een campagne-concept ontwikkeld waarbij de focus ligt op zonnebrand. Wel 72% van onze zonnebrand-opties bevat namelijk plastic. En dan niet een beetje, maar gemiddeld zo’n 100 biljoen microbeads per fles. Wat uiteindelijk in ons water, in het leven in zee, en daarmee in ons eten en drinken komt. Dus, het doel is minder plastic in de zee, en daarmee minder plastic in de visjes en in ons. 

Inzicht 

De meeste mensen zijn zich op dit moment niet bewust van de plastics in de zonnebrand die ze gebruiken. Dat we het niet weten komt onder andere doordat die stukjes zo klein zijn dat we ze niet met het blote oog kunnen zien, dus gaan we ze zichtbaar maken! 

Concept

Op een zonnige, warme dag organiseren we een stunt op een druk strand. We laten mensen zich insmeren met vieze witte creme met gekleurde (nep) plastic stukjes. Ze doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ze drinken een drankje bij een strandtent, zwemmen in de zee, of liggen met hun blote billen in de zon. Al deze mensen zijn ingesmeerd met de ‘zonnebrand’. Hiervan maken we verschillende full-body fotos en we leggen de stunt vast op video, met onder andere de reacties van andere strandgangers. 

ries-bosch-GUSt7-rsKSA-unsplash.jpg

Duurzaaminvesteren.nl

Met trots staan in de wereld waar je aan bijdraagt

art direction - concept

De transitie naar een duurzame wereld gaat te traag, deels doordat veel groene initiatieven moeite hebben om financiering te vinden. Duurzaaminvesteren.nl biedt mensen de kans om te investeren in deze projecten, zodat we samen die groene toekomst kunnen realiseren. Onze opdracht was om het merk sterker neer te zetten en investeerders, zowel nieuw als bestaand, te motiveren om bij te dragen.

Inzicht 

De kracht van persoonlijk eigenaarschap en zichtbare impact maakt het verschil. Investeerders hebben een gezicht, een naam en een verhaal. Door hen te portretteren en te laten zien hoe hun investeringen bijdragen aan een betere toekomst, maken we het aantrekkelijk voor anderen om mee te doen. 

Concept

We tonen een diverse groep investeerders die via Duurzaaminvesteren.nl bijdragen aan de duurzame economie van morgen. In een studio-setting staan ze op een groen eilandje, naast miniatuurversies van de projecten waarin ze investeren – laadpalen, zonnepanelen, windmolens. Ze stralen eigenaarschap en vertrouwen uit: dit is de toekomst die zij helpen bouwen.

fons-heijnsbroek-0wb9UIhBlrY-unsplash.jpg

FD Media Groep

Bullshit-bingo in de advertising wereld

art direction - concept

Als adverteerder de beslissers van Nederland bereiken? Dan moet je bij FD Mediagroep zijn. Met kranten, radio, online en meer dan 100 podcasts spreken ze niet alleen de young professional op de Zuidas aan, maar ook die lokale ondernemer in Drenthe. Aan ons de vraag met die boodschap nog meer adverteerders aan te trekken.

Inzicht 

Een beetje reclamemaker ziet in dat we in ons vakgebied enorm veel nietszeggend vakjargon gebruiken. Natuurlijk, we maken leuk werk en bereiken daarmee een groot publiek, maar soms moeten we zelf ook wel een beetje lachen om wat voor taal er achter de schermen uitgekraamd wordt.

Concept

Als we specifiek adverteerders willen aanspreken dan moeten we dit inzicht gebruiken en in hun eigen taal tegen ze praten. Met een vleugje zelfspot. Dus hebben we een aantal grappige situaties bedacht bij de punten waar FD Mediagroep in uitblinkt en deze met illustrator Anna Stalinsky tot leven gebracht. 

Onze campagne was een groot succes en was te zien als krantenadvertenties in het FD en radiospots op BNR, onder andere ingesproken door werknemers van FD Mediagroep zelf. 

fons-heijnsbroek-WaDwPF4xFsQ-unsplash.jpg

MUSE (concept)

Vrije illustraties voor een creatieve plek in de buurt

illustraties

Welkom bij Muse, het co-creatie café waar men geloofd in de kracht van het samenbrengen van creatieven. Een ruimte waar kunstenaars, schrijvers, ontwerpers, denkers en dromers bij elkaar komen om te werken en hun ideeën tot leven te brengen. 

Het logo, een stervormige hashtag, symboliseert deze gemeenschap. Het staat voor een plek waar verbindingen worden gelegd, ideeën worden gedeeld en creativiteit samenkomt. 

Mijn taak in dit branding-concept van Annaëlle Quionquion was om hier een serie illustraties bij te creëren die vertellen over die samenkomst op een leuke, speelse manier. Omdat het design verder best strak en modern is leek het ons slim om te gaan voor een grovere illustratiestijl, die lekker vrij aanvoelt. Daarin heb ik een geïllustreerde versie van het logo verwerkt, en een aparte illustratie voor elk onderwerp waarover gesproken wordt in het concept: ‘minds meeting’, ‘inspiration flowing’, ‘working together’, ‘creating’ en ‘colleagues’.

fons-heijnsbroek-6OGFqS44IRA-unsplash.jpg

High Speed Rail

Niet tekenen voor een beter Europees treinnetwerk

art direction - concept

Steeds meer Europeanen kiezen voor de trein bij lange afstanden, maar dit blijft beperkt. Treinen zijn vaak duur, traag en slecht geregeld in Europa. Europarlementariër Dorien Rookmaker wilde dit aanpakken. Ze stelde een plan op om het Europese treinnetwerk te verbeteren en startte een burgerinitiatief om de Europese Commissie tot actie te dwingen. Ons werd gevraagd een campagne te maken om 1 miljoen handtekeningen te verzamelen.

Inzicht 

Wij vonden dit vreemd: verbetering van het treinnetwerk lijkt toch vanzelfsprekend? Waarom zijn 1 miljoen handtekeningen nodig voor zoiets logisch? Daarom lanceerden we een anti-campagne, gericht op de 27 leden van de Europese Commissie.

Concept

Om media-aandacht te trekken, creëerden we iets disruptiefs en deelbaars: een deepfake video van Mark Rutte en Emmanuel Macron. In een 'gelekte teamscall' klagen ze over de veeleisende burgers, en ontvangen een melding over een burgerinitiatief om het treinnetwerk te verbeteren. Ze vinden dit klinkklare onzin—je kunt toch gewoon vliegen? Ze besluiten met de boodschap: "Don’t sign!"

bottom of page